MASTER COPY
oktober - december 2024 VOL
januari - maart 2025 VOL
INHOUD
In deze opleiding worden specifieke schildertechnieken onderwezen door middel van het kopiëren van oude meesters. Je krijgt stapsgewijs individuele instructie bij het reproduceren van een historisch portret, landschap of stilleven. Daarmee wordt dieper inzicht verkregen in het achterliggende denkproces en de daarbij toegepaste technieken. In overleg met de Florence Studio worden werken geselecteerd die deze technieken het beste illustreren en die passen bij het niveau van de student.
Er is veel aandacht voor de technische aspecten van het schilderen en de materialen van de traditionele schilder. Het voorbereiden van het doek, organiseren van het palet, mediums voorbereiden en het mengen van de kleuren.
Wat leer je?
- toepassing van de traceertechniek die door oude meesters gebruikt werden
- opbouwen van een gelaagde onderschildering (imprimatura)
- indelen van een klassiek gelimiteerd palet
- mengen van kleur en temperatuur theorie
- stap voor stap naschilderen van het meesterwerk
- penseelvoering
- uitleg over het gebruik van mediums en een 'triple-mix' tussen de lagen
- toepassen glaceertechniek
- informatie over opbrengen eindvernis
‘Het bestuderen en kopiëren van de beste voorbeelden die in de kunstgeschiedenis zijn gemaakt is absoluut noodzakelijk voor een goede training van de schilder, omdat elke schilder een ethische en een esthetische referentie nodig heeft. Afgezien daarvan helpt het kopiëren van de werken van de oude meester om een goede artistieke smaak te ontwikkelen en te begrijpen wat "artistieke selectie" is.’
- Sergey Chubirko
Tijdens de lessen krijg je stapsgewijs individuele instructie en is er veel aandacht voor de technische aspecten en de materialen van de traditionele schilder. Het kopiëren van meestertekeningen of schilderijen is een onderdeel dat eeuwenlang op het programma stond van vele klassieke academies in Europa. Waarom? Omdat het een manier is om verbinding te maken met het denkproces, de technieken en de keuzes die de historische schilders generaties geleden hebben gemaakt. Door te kopiëren ga je een zwijgend dialoog aan met de meester en leer je inzicht krijgen in zijn werkmethoden: kijken door de ogen van een ander. ‘wat hij leerde zien, zelf beginnen te zien.’ Door Rafael te bestuderen kon Ingres zichzelf beter uitdrukken, dankzij Caravaggio is er een De Ribera.