DE MEESTERKOPIE
PENSELENSET & HANDLEIDING
Hartelijk dank voor de aankoop van de penselenset De Meesterkopie Selectie!
Als dank volgt hier een demonstratie van de bewuste penselen in een video waarin het proces van een Meesterkopie te zien is. Exclusief voor penselen.nl kopieerde ik het portret van Vladimir Stasov (1883) : een werk van mijn favoriete schilder, Ilya Repin. En zo koos ik de penselen voor de basis- en extended set: het werd een mooie selectie van mijn oude favorieten en nieuwe klassiekers uit het assortiment van Talens, Winsor & Newton, Da Vinci en Raphael. Tijdens het schilderen laat ik zien met welke penselen de onderschildering het fijnst te modelleren is, wanneer ik de waaier inzet, welke 'haren' mijn meest favoriet zijn om pasteuze huid mee te schilderen. Hieronder vindt u ook een beknopte beschrijving van de kopieer-methode die cursisten in de studio doorlopen.
Ik wens u veel kijkplezier en schildersucces met deze prachtige penselen.
Met vriendelijke groet, Anouk Bijsterbosch
Handleiding Meesterkopie
Voorbereiding van het canvas of paneel
Schuur het opgespannen doek of paneel op met fijn schuurpapier en veeg de stof eraf met een droge doek. Grondeer het daarna met een acryl óf olieverf mix van titanium wit (70%) en rauwe omber (30%). Wacht tot de grondering helemaal droog is. Je kan deze stappen herhalen, het ligt er aan hoe glad je de ondergrond wilt hebben. Strijk de drager dan in met lijnolie en laat dit intrekken. Verdeel de olie met je handen over de drager zodat het egaal en superglad aanvoelt, zoals glas.
Traceren van de tekening
Druk een zwart-witversie af van het schilderij dat je gaat kopiëren op dezelfde grootte van de drager. Neem een krant en bedek met het paletmes de ene kant met rauwe omber. Leg de z/w print op de droge kant van de krant. Leg de krant op het doek, met de geverfde kant naar beneden en trek de tekening dan over met een balpen.
Ontwikkelen van de imprimatura
Schilder het portret in een transparante bruin, begin de grote zones met de spalter en de grote synthetische penselen (Da Vinci- Top Acryl #20). Je kan de verf verdunnen met terpentine om de lichtere delen te schilderen. Ga in de donkere delen voluit in de donkere toon. Van algemeen naar specifiek, grote vormen naar kleine vormen. Vergelijk schaduwdelen, vergelijk lichtdelen. Schilder later de gezichtskenmerken met de dunne Da Vinci- Top Acryl(#2) om nauwkeuriger de tekening te definiëren. Heel belangrijk is om de juiste tonen van het echte schilderij al te verkrijgen.
Organiseren van het palet
Meng zelf een klein potje schildermedium van van 50% terpentine en 50% lijnolie. Neem op je palet de volgende basiskleuren: titaniumwit, gele oker, rauwe siena, Engels rood, transparant oxidebruin of gebrande omber en zwart op het palet. Voeg zo nodig kleuren hieraan toe, dit is natuurlijk afhankelijk van welk portret je kopieert. Schilder de schaduwpartijen in het gezicht, je kan de Monarch (#12) penseel en de synthetische haren penselen hier goed voor gebruiken. Schilder het haar, de kleding, de handen, achtergrond en eventuele voorwerpen. Gebruik geen wit in de schaduwgedeelten, alleen in lichtdelen. Terug naar het gezicht: eerst de grote vormen, dan details zoals ogen, neus, mond, kin, oren. Blijf de toon corrigeren naarmate je vordert, vorm opbouwend. Gebruik alleen een mix van lijnolie en terpentine om de verf te verdunnen. Schilder de lichtpartij in het gezicht met zachte penselen. (Van Gogh #4, #8, #12) Vergelijk schaduwdelen, vergelijk lichtdelen. Behandel de randen van de vormen met de waaierpenselen (#2 en #12) om zachte vloeiende overgangen te creëren.
Glaceren
Op gebieden waar nodig: meng de kleur die je nodig hebt (kouder, warmer, donkerder of lichter) met een groot deel lijnolie. Breng een lichte laag van deze mix aan op het (droge) onderdeel dat moet worden aangepast. Wanneer alle geschilderde delen zijn opgedroogd, bedek het hele schilderij dan met een dunne laag retoucheer vernis.
Copyright: Anouk Bijsterbosch 2021